כאשר בוחרים דלתות פנים לבית מקדישים תשומת לב רבה למאפיינים כמו צבע, גוון, עמידות, קישוטים שונים ועוד. למי שעומד בפני שיפוצים או מהלך של החלפת דלתות (או כל עיצוב פנים מסוג אחר) חשוב לדעת שאלמנט חשוב לא פחות מחומר הגלם המרכזי שממנו עשויה הדלת הוא הפרזול.
פרזול מודרני, שכולל כמה חלקים קטנים אך משמעותיים, הוא זה שעושה את ההבדל בין דלת ברמה בינונית לכזו שנראית ומרגישה ברמה הרבה יותר גבוהה.

פרזול ידיות לדלתות פנים

לא רק ידיות

לפני שנספר על חשיבותו של פרזול איכותי ומודרני נבקש לומר דבר חשוב. הפרזול בדלתות איננו כולל, כפי שסבורים לא מעט אנשים, רק את הידיות. אמנם הידיות הן אלמנט חשוב, הן מבחינה פרקטית והן מבחינת עיצוב ומראה, אבל הפרזול כולל יותר מכך.

גם מנגנון הנעילה והצירים הם אלמנטים חשובים, שיכולים להבדיל בין דלתות פנים מסוגים שונים ובין דגמים איכותיים ובין כאלה שנחשבים ל"סוג ב".

כאשר בוחרים בידיות לדלת יש משמעות לטעם האישי שכן יש סגנונות עיצוב מגוונים, אבל יש חשיבות רב גם לחומר הגלם. ידית שעשויה מחומר גלם מתכתי פחות איכותי עשויה לאבד את צבעה ולהיראות תוך זמן קצר ישנה למראה. לכן, השקעה בידית איכותית, מבריקה או בסגנון מט פירוש הדבר גם השקעה במראה יפה ואיכותי לאורך זמן.
בין הידיות ניתן למצוא עיצובים:

  • מעוגלים
  • רבועים
  • מוכספים
  • בעלי קווים זורמים
  • בעלי מראה מחוטב או מגולף
  • עם חריטות או בלעדיהם

חשוב להדגיש את החשיבות של התאמה בין הידית הנבחרת לבין האופי העיצובי של הדלת ושל הבית כולו.

ציר מרכזי

מלבד הידיות המאופיינות במבחר גדול, קיים גם מבחר מרשים של צירים. הציר הינו אחד מחלקי הפרזול שמעניקים לדלת את הניידות הנדרשת. הציר הוא המקבע אותה למקומה ומאפשר פתיחה וסגירה קלים ופשוטים. כיום, לצד הצירים המסורתיים והפשוטים נפוצים מאוד גם הצירים המודרניים, כלומר אלה שמכונים "נסתרים". צירים אלה נועדו להיעלם מהעין כאשר הדלת מוגפת והם מעניקים תחושה הרבה יותר נקייה וחדשנית. חשוב לציין שהעובדה שמדובר על חלק נסתר אינה צריכה לבוא על חשבון העמידות.

 

גם חלקי המתכת הנוספים אינם בטלים בשישים. לשוניות הדלתות, פיתוחים שונים ממתכת המשולבים בשטח הפנים של הדלת וכן מנגנוני הנעילה מוסיפים נדבך חשוב. רק השילוב המושלם בין אופי הדלת, צבעה, הגימור והציפוי עם חלקי הפרזול האיכותיים יוצר את המראה הרצוי, שמתאים לבית ומתאים לסביבת המגורים המודרנית.